NEDEN KATEGORİ YÖNETİMİ?



Modern perakendecilikte rekabet enstrümanları da klasik perakendecilikten farklıdır. Eskiden en yakındaki, en ucuz fiyatı sunan, ürünü eve kadar getiren tercih edilirdi. Şimdilerde ise duyusal ve duygusal faktörler, fiziksel faktörlerden daha önemli olmaya başlamış durumdadır. Perakendeciler için hedef pazarı doğru belirlemek, onların istek ve ihtiyaçlarını saptamak, pazarda kendini etkili bir şekilde konumlandırmak belirleyici olmaya başlamıştır. “Perakende pazarlama stratejisi” başlığı altında birleştirebileceğimiz bu olguların önemi hala gerektiği kadar anlaşılmamaktadır (Gambarov, V., 2007).

Örneğin, 1985 ile 1992 yılları arasında marketlerde yer alan ürünlerin sayısı %16 artış gösterirken aynı zaman diliminde raf alanı sadece %1,5 artmıştır (Cachon, Gérard P., 2007). Bu sebeple kategori yönetiminin cevaplarını aradığı sorular bir perakende işletmesi için yaşamsal öneme sahiptir.

Kategori yönetimi, hem tedarikçilere hem de perakendecilere sonuçları kanıtlanmış olanaklar sunmaktadır. Ancak tarafların bu yararları sağlamak için projenin ilerleyen kısımlarında bahsedeceğimiz bazı değişikliklere gitmeleri gerekmektedir. Bu değişikliklerin tam anlamıyla gerçekleşmesi 2-3 yıl sürebilmekte ise de bu süreç üst düzey yöneticilerin kategori yönetimine olan inançları ile aşılabilmektedir.


Yorumlar